Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013

Αστερισμοί


Κάθε  παιδί  θα  δημιουργήσει  μόνο  του  έναν  αστερισμό.

Απαραίτητα υλικά

Άσπρα χρυσά ή ασημένια κραγιόνια
Μαύρο χαρτόνι
Μικρή και Μεγάλη άρκτος
Αυτοκόλλητα αστέρια
Κραγιόνια
Χάρακες

Τι να κάνετε

Δώστε σε κάθε παιδί δυο αστέρια να τα κολλήσει στο χαρτί του.
Ζητήστε τους να ενώσουν με μια γραμμή τα δυο αστέρια. (Αν θέλουν μπορούν να χρησιμοποιήσουν χάρακα)
Δώστε ένα αστέρι σε κάθε παιδί και αφού το κολλήσει ζητήστε του να τραβήξει και πάλι μια συνδετική γραμμή.
Συνεχίστε να δίνετε αστέρια μέχρις ότου κάθε παιδί αποφασίσει ότι ο αστερισμός του έχει ολοκληρωθεί.

Κάτι περισσότερο



Τα παιδιά μπορούν να εργαστούν κατά ζεύγη.

Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2013

Ο Ύλας και οι Αργοναύτες

ο Ύλας
Ηρακλής 

Ο Ηρακλής και ο φίλος του ο Ύλας πήραν μέρος και αυτοί στην αργοναυτική εκστρατεία. Στα παράλια της μικράς Ασίας η αργό σταμάτησε για να βρουν οι ναύτες νερό. Πρόθυμος ο νεαρός Ύλας έτρεξε να πάρει νερό από την πηγή. Εκεί όμως τον είδαν οι νύμφες και θαμπώθηκαν από την ομορφιά του και τον πήραν για πάντα μαζί τους. Μάταια ο Ηρακλής φώναζε απεγνωσμένα γύρω από την πηγή για τον φίλο του. Ο Ύλας είχε εξαφανιστεί. Ο Ηρακλής σταμάτησε εκεί το ταξίδι και δεν συνέχισε μαζί με τους άλλους αργοναύτες.






Την ιστορία του Ύλα την μαθαίνουμε από τον Απολλώνιο τον Ρόδιο στα Αργοναυτικά.  Όπως επίσης αναφορά στην ιστορία κάνει και ο Βιργίλιος.

Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 2013

Κούκλες από κάλτσες


Ένας εύκολος τρόπος να παίξουμε κουκλοθέατρο και να εξασκηθούμε στην κίνηση των δακτύλων είναι η κούκλα από κάλτσα. Είναι πανεύκολη στην κατασκευή της.

Θα χρειαστούμε:

Μια αθλητική κάλτσα
Μαλί για πλέξιμο

υλικά


Κουμπιά
Χρωματιστά χαρτιά για τα χαρακτηριστικά

Φτιάχνουμε την κούκλα.

Κολλάμε στο επάνω μέρος της κάλτσας τα μαλλιά ή αν μπορούμε τα ράβουμε  κολλάμε τα μάτια και τα μάγουλα το στόμα και την μύτη και η κουκλίτσα μας είναι έτοιμη. Αν θέλουμε να κάνουμε πιο σταθερό το στόμα της κούκλας βάζουμε από μέσα ένα χαρτονάκι σε οβάλ σχήμα.
Παίζουμε βάζοντας και τα τέσσερα δάκτυλα μέσα στην κάλτσα ή αν θέλουμε να ξεχωρίσουμε τον αντίχειρα τον κάνουμε να ανοιγοκλείνει το στόμα. Με αυτόν τον τρόπο κάνουμε μια πρώτης τάξης εξάσκηση στα δάχτυλα μας.

Η ομιλία της κούκλας μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να αρχίσουν να μιλάνε. Όπως επίσης μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί με δυσκολίες στον λόγο να μιλήσει καλύτερα αντιγράφοντας τα λεγόμενα της κούκλας. Πίσω βέβαια από την κούκλα βρίσκετε το δικό μας χέρι και η δική μας προσπάθεια να βοηθήσουμε τα παιδιά με προβλήματα λόγου. Η κούκλα κάνει αυτό το «μάθημα» πιο συναρπαστικό.

Σάββατο 23 Φεβρουαρίου 2013

Ζωδιακός κύκλος

ταύρος
Οι κούκλες έχουν ύψος 85 έως 90 εκατοστά είναι φτιαγμένες από οικολογικά υλικά : μαλλί και ύφασμα.
Αιγόκερος
παρθένος
Λέοντας


 Η τεχνική παιξίματος είναι ανάλογη της κούκλας Μαρότ. Κινούμε ελαφρά τον κεντρικό ξύλινο άξονα είτε κρατώντας τον από κάτω και σηκώνουμε την κούκλα ψηλά είτε από πάνω και ακουμπάμε την κούκλα στο έδαφος. Όταν η παρουσίαση - παιχνίδι τελειώσει η κούκλα μπαίνει στην ειδικά σχεδιασμένη βάση της και αποτελεί διακοσμητικό - εποπτικό στοιχείο.




Δίδυμοι 

Κριός
Καρκίνος 

















Η τιμή της ανέρχετε στα 15 ευρώ.

ΑΣΤΕΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΚΙΝΟΥ

ΚΑΡΚΙΝΟΣ

Το όνομά του σημαίνει «κάβουρας» και οφείλεται στον Άρατο τον οποίο ακολούθησαν οι Ίππαρχος και Πτολεμαίος.

Ο αστερισμός του Καρκίνου είναι ο κάβουρα που έστειλε η Ήρα στον Ηρακλή κατά την μάχη του με την Λερναία Ύδρα. Ο Ηρακλής μάχονταν με το φοβερό τέρας προσπαθώντας να του κόψει τα κεφάλια όταν αισθάνθηκε στο πόδι του ένα τσίμπημα μην δίνοντας σημασία πάτησε το ζώο που του προξενούσε την ενόχληση έτσι ο κάβουρας συνθλίφθηκε κάτω από το δυνατό πέλμα του Ηρακλή.
Η Ηρα θέλοντας να τιμήσει το ζώο που την βοήθησε κάπως στην εξόντωση του Ηρακλή το πήρε και το απόθεσε στον ουράνιο θόλο κάνοντάς το τον αστερισμό  του καρκίνου.

Στην αρχαία Μεσοποταμία ο Καρκίνος συνδεόταν με τον ‘Ήλιο όπως εμφαίνεται από τα ονομασίες «Ήλιος του Νότου» και «Βόρεια Πύλη του ¨Ήλιου» 

Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2013

Ο αστερισμός του Ταύρου







Ο Αστερισμός του Ταύρου βρίσκετε ανάμεσα στους αστερισμούς του Περσέα του Κριού και του κήτους. Είναι από τους παλαιότερους αστερισμούς που γνώριζαν οι άνθρωποι.
 Σε αυτό το γεγονός αναφέρεται ο Βιργίλιος στον πρώτο Γεωργικό του:












«Όταν με τα χρυσά του κέρατα ο λαμπρός Ταύρος ανοίγει
Το έτος, και προς τα κάτω το αστέρι του Σκύλου γέρνει..

Σύμφωνα με την παράδοση, θεωρείται ότι ο αστερισμός συνδέεται με τον έβδομο άθλο του Ηρακλή, ο οποίος πήγε στην Κρήτη με διαταγή του Ευρυσθέα για να αιχμαλωτίσει τον ταύρο.
Ο αστερισμός συμβολίζει έτσι την δόξα του ήρωα Ηρακλή.


Αγάπης Άστρα





Θεματική έκθεση του κουκλοθεάτρου Λαμίας στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Λαμιέων.

Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου 2013

Πως δημιουργήθηκε ο Γαλαξίας



Η  Ήρα καθόταν αμέριμνη στον θρόνο της. Ήταν βέβαια πολύ θυμωμένη που ο Δίας είχε έναν γιο μακριά από τον Όλυμπο. Ξαφνικά νιώθει στο στήθος της ένα δυνατό δάγκωμα. Βλέπει ένα μικρό μωράκι να προσπαθεί να πιεί γάλα. Ξαφνιασμένη το διώχνει μακριά. Γάλα ξεχύνετε από το στήθος της. Αυτό το γάλα κύλησε στον ουρανό κι έκανε το άσπρο ποτάμι των αστεριών που βλέπουμε στην μέση του. Είναι ο Γαλαξίας. Το μικρό μωρό είναι ο Ηρακλής που ο Δίας πρόσταξε τον Ερμή να τον βάλει κρυφά δίπλα στην Ήρα για να πιεί γάλα και να γίνει αθάνατος.

Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2013


Ειρηνικά περιστέρια
Είναι διασκεδαστικό να κατασκευαστούν αυτά τα απλά πουλιά και να γίνουν ένα όμορφο μόμπλ που θα κρεμαστεί σ ένα κλαδί.
Απαραίτητα υλικά
Άσπρο χαρτόνι
Κόκκινοι και πορτοκαλί μαρκαδόροι ή κραγιόνια
Ψαλίδι
Ασημόσκονη ή βερνίκι
Κόλλα
Ένα τρυπητήρι
Σκοινί

Τι να κάνετε
Σχεδιάστε το περίγραμμα του χεριού των παιδιών στο άσπρο χαρτόνι, με τα τέσσερα δάχτυλα μαζί με τον αντίχειρα ανοιχτό.
Ζωγραφίστε ένα πορτοκαλί ράμφος στην άκρη του αντίχειρα και πείτε στα παιδιά να κόψουν το σχήμα. Βοηθήστε τα, αν χρειαστεί στο κόψιμο.
Ζωγραφίστε ένα κόκκινο μάτι σε κάθε πλευρά του αντίχειρα.
Κολλήστε ασημόσκονη ή περάστε με βερνίκι το περιστέρι για μια πιο εντυπωσιακή εμφάνιση.
Περάστε μια κλωστή στο πάνω μέρος του σώματος του περιστεριού για κρέμασμα.

Κάτι περισσότερο


Κατασκευάστε πολλά περιστέρια, ένα κάθε παιδί της τάξης, και κρεμάστε τα από  ένα κλαδί στο μόμπιλ.

Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2013


Θεατροποίηση ποιημάτων

Τα παιδιά χρησιμοποιούν το σώμα και την φαντασία τους για να αναπαραστήσουν ποιήματα.

Απαραίτητα υλικά

Μεγάλα χαρτόνια
Μαρκαδόροι ή κραγιόνια.

Τι να κάνετε




  •         Γράψτε σ ένα μεγάλο χαρτόνι δύο μικρά γνωστά ποιήματα (μιας στροφής) που να μπορούν να δραματοποιηθούν.
  •         Στηρίξτε το χαρτόνι με τα ποιήματα στον τοίχο
  •         Μπορείτε να αρχίσετε ρωτώντας τα παιδιά αν αναγνωρίζουν κανένα γράμμα, καμιά συλλαβή ή κάποια λέξη από το ποίημα. Αν ναι ζητήστε τους να σας την δείξουν.
  •         Μπορείτε να βάλετε την κούκλα της τάξης να διαβάσει το ποίημα και να το δραματοποιήσει με ένα παιδί.
  •         Βάζουμε μουσική που ταιριάζει
  •         Ζωγραφίζουμε και κάνουμε το ποίημα βιβλίο
  •        Φτιάχνουμε σε κούκλα τον πρωταγωνιστή ή τα πρόσωπα του ποιήματος.


Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2013


Η κούκλα τάξης
 αποτελεί ένα άριστο εργαλείο για την σχολική δραστηριότητα.
 Ειδικά τις πρώτες μέρες που είναι και οι ημέρες ένταξης των μικρών μαθητών στην σχολική τάξη. 
εσοχή για την κίνηση
Τούτες οι κούκλες είναι γαντόκουκλες έχουν εύκολη κίνηση με όλο το σώμα. Το χέρι μας μπαίνει στην εσοχή στο πίσω μέρος του σώματος της κούκλας και το άλλο χέρι κινεί το χέρι της κούκλας. Έτσι μαθαίνουν τα παιδιά να κινούν τις κούκλες. 
Είναι φτιαγμένες από ύφασμα, απαλές στην αφή και εύκολες στο παιχνίδι. 
άγγελος
Μπορούν να μας εισάγουν στην εκπαιδευτική μας δραστηριότητα αλλά και να μας μυήσουν στην ψυχοκινητική αγωγή.



 Θα είναι η συντροφιά μας όλη την σχολική χρονιά.

Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2013







Ανιμισμός 




Όταν το παιδί βρίσκετε στην ηλικία των πέντε  μέχρι τα  επτά χρόνων  διάγει την εποχή του εγωκεντρισμού. Ερμηνεύει τα πάντα γύρω του με βάση την προσωπική του άποψη και τα δικά του βιώματα. Νιώθει σαν αυτό να βρίσκετε στο κέντρο του κόσμου και όλα να κινούνται γύρω του. Ο τρόπος ερμηνείας του περιβάλλοντός του με αυτόν τον τρόπο φαίνετε και στον τρόπο σκέψης του αλλά και στον τρόπο επικοινωνίας του. Ο εγωκεντρισμός παρουσιάζετε με δύο μορφές κατά τον μεγάλο παιδαγωγό Piazet  σαν άμεσος και σαν έμμεσος.
Ο έμμεσος εγωκεντρισμός μπορεί να πάρει την μορφή του ανιμισμού. Το παιδί σ αυτή την ηλικία και στην νοητική φάση  δίνει ψυχή στα άψυχα. Και από την άλλη μεριά για να κατανοήσει έννοιες αφηρημένες  χρειάζεται να προσωποποιηθούν αυτές για να γίνουν  αντιληπτές .
Πάνω σε αυτή την παιδαγωγική αρχή στηρίξαμε την ιδέα  κατασκευής  της εκπαιδευτικής κούκλας. Δίνουμε μορφή σε έννοιες αφηρημένες και προσωποποιούμε καταστάσεις που η σκέψη και η αντίληψη του μαθητή δεν μπορεί να κατανοήσει  μόνο με τον λόγο .
Οι θεατρικές κούκλες για κουκλοθέατρο ή για εκπαιδευτική δραστηριότητα βοηθούν τον εκπαιδευτικό και τον γονιό και σε ένα άλλο σημείο : Το παιδί δραματοποιώντας, «παίζοντας» έναν ρόλο κατανοεί την έννοια καλύτερα . Όσες πιο πολλές αισθήσεις συμμετέχουν στην κατάκτηση της γνώσης αυτής αφομοιώνετε ευκολότερα.  Στην θεατρική πράξη όλες οι αισθήσεις του παιδιού βρίσκονται σε εγρήγορση έτσι ι η γνώση κατακτιέται πιο εύκολα.  
Υπάρχουν δύο  ακόμη στοιχεία  που κάνει την θεατρική πράξη πιο συναρπαστική ,το στοιχείο της ευχαρίστησης ( η γνώση κατακτιέται με δημιουργικό ενεργητικό τρόπο) το στοιχείο της κοινωνικότητας ( συμμετέχω – «παίζω» με τον φίλο μου το δρώμενο). Και τα δύο αυτά στοιχεία δεν εμπεριέχονται στην παραδοσιακή διδασκαλία.
Εδώ βασίσαμε την προσπάθειά μας μέσα από μια θεματική έκθεση κούκλας να  μεταφέρουμε γνώσεις  αλλά και να δώσουμε την ευκαιρία στους μαθητές να εξωτερικεύσουν συναισθήματα , να συμμετάσχουν σε κοινές δράσεις ώστε η γνώση να κατακτηθεί αβίαστα.

Κυριακή 3 Φεβρουαρίου 2013

Φλεβάρης

Ο μήνας ο Φεβρουάριος ή Φλεβάρης είναι ο μικρότερος του χρόνου μιά και του λείπει μιά μέρα.
 Τον λένε και κουτσοφλέβαρο. Τον μήνα αυτό ανθίζουν οι αμυγδαλιές.

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Η χρήση της κούκλας.

         Υπάρχουν πολλοί τρόποι να εισάγουμε ένα θέμα στην σχολική τάξη. Ένας από τους καλύτερους είναι: μια κούκλα. Κατά την διάρκ...