Κυριακή 26 Ιανουαρίου 2014

Των φρούτων το ξεφάντωμα








Δυο αδερφάκια ο Νικόλας και η Μυρτώ μαθαίνουν για την υγεία και την διατροφή. Μέσα από το κουκλοθέατρο δείχνουν στα παιδιά του σχολείου πως μπορούν να κρατήσουν την φόρμα τους με γυμναστική και άσκηση κάθε μέρα.

Σκηνή πρώτη.
Χορός με το σώμα μου.
Χορεύω με τα χέρια.
Χορεύω με τα πόδιά
Χορεύω με το κεφάλι
Χορεύω με τους αγκώνες
Χορεύω με την κοιλιά
Χορεύω με όλο το σώμα.

Σκηνή δεύτερη
Ο Δόκτωρ Δοκτωράκης ο γιατρός παρουσιάζεται από το κουκλοθέατρο και καθοδηγεί τα παιδιά για να τρέφονται σωστά.

Σκηνή Τρίτη
Ο Νικόλας γνωρίζει την σοκολάτα. Η κύρια Λάτα Λάτα σοκολάτα εμφανίζεται και παρασέρνει τον Νικόλα και τα παιδιά σε ένα χορό.
Τα κορίτσια χορεύουν τον χορό της σοκολάτας. Τα αγόρια τρώνε σοκολατάκια

Σκηνή τέταρτη
Η Τερηδόνα.





 Η Δόνα η τερηδόνα παραμονεύει να κάνει μαύρα τα δόντια που έχουν φάει γλυκά. Τα κορίτσια χορεύουν και αγγίζουν τα αγόρια. Εκείνη την στιγμή τα αγόρια έχουν πονόδοντο.




Σκηνή πέμπτη
Η νεράιδα των δοντιών
Η Μυρτώ θέλει να βοηθήσει τον φίλο της και για αυτό ζητάει την βοήθεια από την νεράιδα των δοντιών. Η νεράιδα δίνει στα παιδιά δύο όπλα για να νικήσουν την τερηδόνα. Την οδοντόβουρτσα και την οδοντόκρεμα . τα αγόρια χορεύουν και δείχνουν πως μπορούν να βουρτσίσουν τα δόντια τους.
Η τερηδόνα στο κουκλοθέατρο χάνεται και φεύγει.





Σκηνή έκτη
Πως θα κρατήσουμε τα δόντια μας γερά τρώγοντας φρούτα και λαχανικά.
Ο χορός των μήλων
Τα παιδιά κρατώντας στα χέρια τους κουκλίτσες μηλαράκια χορεύουν
Τα παιδιά κρατώντας στα χέρια τους κουκλίτσες χορεύουν τον χορό των πορτοκαλιών.

Στην σκηνή εμφανίζονται οι βιταμίνες που λένε στα παιδιά για την χρησιμότητά τους και καλούν τα παιδιά σε ένα ξέφρενο πάρτι, το πάρτι των φρούτων.

Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2014

Κι άλλες κούκλες από κάλτσες

Είχαμε αναφερθεί και στο παρελθόν για κατασκευές από κάλτσες ξαναρχόμαστε με νέες ιδέες. Μπορείτε να τις δοκιμάσετε!



Ένας εύκολος τρόπος να παίξουμε κουκλοθέατρο και να εξασκηθούμε στην κίνηση των δακτύλων είναι η κούκλα από κάλτσα. Είναι πανεύκολη στην κατασκευή της.

Θα χρειαστούμε:

Μια αθλητική κάλτσα
Μαλί για πλέξιμο
Κουμπιά
Χρωματιστά χαρτιά για τα χαρακτηριστικά







Φτιάχνουμε την κούκλα.

Κολλάμε στο επάνω μέρος της κάλτσας τα μαλλιά ή αν μπορούμε τα ράβουμε  κολλάμε τα μάτια και τα μάγουλα το στόμα και την μύτη και η κουκλίτσα μας είναι έτοιμη. Αν θέλουμε να κάνουμε πιο σταθερό το στόμα της κούκλας βάζουμε από μέσα ένα χαρτονάκι σε οβάλ σχήμα.
Παίζουμε βάζοντας και τα τέσσερα δάκτυλα μέσα στην κάλτσα ή αν θέλουμε να ξεχωρίσουμε τον αντίχειρα τον κάνουμε να ανοιγοκλείνει το στόμα. Με αυτόν τον τρόπο κάνουμε μια πρώτης τάξης εξάσκηση στα δάχτυλα μας.
Η ομιλία της κούκλας μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να αρχίσουν να μιλάνε. Όπως επίσης μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί με δυσκολίες στον λόγο να μιλήσει καλύτερα αντιγράφοντας τα λεγόμενα της κούκλας. Πίσω βέβαια από την κούκλα βρίσκετε το δικό μας χέρι και η δική μας προσπάθεια να βοηθήσουμε τα παιδιά με προβλήματα λόγου. Η κούκλα κάνει αυτό το «μάθημα» πιο συναρπαστικό.

Κι άλλες κούκλες από κάλτσες!

Μωράκια ή νανάκια!
Δημιουργούμε το κουκλάκι μας ως εξής :
Κόβουμε την κάλτσα στα δύο . Γεμίζουμε το κάτω μέρος με το ειδικό υλικό. Θα το βρούμε στα καταστήματα που πουλάνε μαξιλάρια. Αν δεν βρούμε κάτι τέτοιο μπορούμε να χρησιμοποιούμε βαμβάκι ή καλσόν που δεν τα χρειαζόμαστε.
Ένα κομμάτι στρόγγυλο από λευκό ύφασμα από πετσέτα ή μαξιλάρι θα είναι το κεφαλάκι του μωρού. Με την βελόνα και την κλωστή το ράβουμε γύρω γύρω και μετά το σουρώνουμε και μέσα του βάζουμε υλικό για φούσκωμα βαμβάκι ή ότι άλλο έχουμε. Ράβουμε ή κολλάμε με σιλικόνη το κεφάλι με το σώμα. Στην συνέχεια παίρνουμε το επάνω μέρος της κάλτσας το κόβουμε σε ένα μήκος ώστε να μην είναι πολύ μακρύ το σκουφάκι και το τοποθετούμε πάνω στο κεφαλάκι του μωρού. Τα παιδιά βάζουν τα χαρακτηριστικά στις κούκλες.
Με αυτή την κούκλα μπορούμε να φτιάξουμε στο σχολείο μας:
·         Μωράκια για το κουκλόσπιτο
·         Τα χρώματα
·         Τις ημέρες της εβδομάδος
·         Τους μήνες
·         Να ζωντανέψουμε το παραμύθι της Χιονάτης και να φτιάξουμε τους νάνους.

Αλογάκι με κάλτσα

Θα χρειαστούμε μια αθλητική κάλτσα και το υλικό για να γεμίσουμε. Αναφέραμε πιο πάνω που θα το βρούμε.


Γεμίζουμε την κάλτσα και την δένουμε στην άκρη πάνω σε ένα σκουπόξυλο ή άλλο μακρύ ξύλο.
Βάζουμε χαίτη από νήμα ή ύφασμα ψαλιδισμένο. Μια πρόχειρη κατασκευή αρκεί και με εφημερίδα.
Βάζουμε τα μάτια και την μουσούδα.
Έτοιμο το αλογάκι μας για ιπποδρομίες αθλητικά παιχνίδια στην αυλή ή στον χώρο παιχνιδιών.
Στην μουσική προπαιδεία μαθαίνουμε με το αλογάκι τον ρυθμό γκαλόπ.





Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2014

Ο χειμώνας και το καλοκαίρι αλλάζουν ρόλους

Καλοκαίρι: Τι βαρεμάρα , τι ανία. Τίποτε δεν συμβαίνει που να μπορώ να νιώσω λίγο ευχάριστα, να αλλάξει κάτι ,να σπάσει η ρουτίνα.
Κάτι πρέπει να σκεφτώ. Μήπως αν γέμιζα αυτόν τον κάμπο παπαρούνες μμμ όχι όχι! Δεν μου φαίνεται ενδιαφέρον!
Μήπως να άφηνα τους ανθρώπους εδώ στην γη και να πάω στο φεγγάρι; Παιδιά δεν είναι αυτή ωραία ιδέα;
Παιδιά: όχι όχι.
Καλοκαίρι: Δίκιο έχετε, άλλωστε εκεί πάνω δεν υπάρχουν άνθρωποι. Κάτι άλλο πρέπει να βρω, κάτι που να κάνει τη ζωή μου ενδιαφέρουσα. Α! να έρχεται ο γέρο χειμώνας. Καλώς τον γέρο χειμώνα!Κουρασμένο σε βλέπω.
Χειμώνας: Αχ, καλοκαιράκι μου. Την κούραση που έχω εγώ, καμιά εποχή δεν την έχει. Γιορτές, δώρα, χιόνια ,βροχές, κρύο. Δεν μπορώ άλλο. Σκέφτομαι σοβαρά, να πάρω άδεια και να πάω διακοπές.
Καλοκαίρι: Αυτό είναι! Γέρο χειμώνα έχεις την καλύτερη ιδέα! Άκου λοιπόν τι θα γίνει. Εσύ που θέλεις να κάνεις διακοπές θα πάρεις την θέση μου μέσα στον χρόνο. Κι εγώ  που θέλω κάτι πιο ενδιαφέρον θα πάρω την δική σου θέση στην ρόδα του χρόνου.
Χειμώνας : Να σαι καλά λεβέντη μου!  επιτέλους θα κάνω πρώτη φορά διακοπές. Λοιπόν αρχίζουμε ! Ορίστε η σειρά σου. Και πέτυχες μάλιστα την καλύτερη στιγμή: τα Χριστούγεννα.
Τρέξε στην γη καλό μου καλοκαίρι.
Το καλοκαίρι κατεβαίνει στη γη.
Ο καιρός αλλάζει. Αντί για κρύο κάνει ζέστη. Οι μέρες ξαφνικά μεγαλώνουν οι άνθρωποι ξαφνιάζονται και ρωτούν τους επιστήμονες που οφείλονται αυτά τα παράξενα φαινόμενα.
Καλοκαίρι: Παράξενα πράγματα, δεν έχω δει κάποιον να είναι ευχαριστημένος. Μα πείτε μου εσείς παιδιά δεν σας αρέσουν τα Χριστούγεννα, οι γιορτές;
Παιδιά: Μας αρέσουν!
Καλοκαίρι: Περίεργο, εδώ οι άνθρωποι είναι όλοι κατσούφηδες και γκρινιάρηδες. Α! να ένα αγοράκι έρχεται. Καλό μου παιδί, πες μου τι πάθατε όλοι σας και γκρινιάζετε;

Αγόρι: Πώς να μην στεναχωριόμαστε άνθρωπε μου. Μ΄ αυτόν τον καιρό Χριστούγεννα θα γιορτάσουμε ή καλοκαιρινές διακοπές; Ούτε χιόνι,  ούτε κρύο. Τα χιόνια έλιωσαν κάνει φοβερή ζέστη κι ο κόσμος έχει μπερδευτεί δεν ξέρει τι να κάνει.
Καλοκαίρι: τα περασμένα Χριστούγεννα δηλαδή πως  ήταν;




Αγόρι: Φυσούσε  άνεμος, χιόνιζε, αληθινά λευκά Χριστούγεννα. Φεύγω όμως γιατί μ αυτή την ζέστη δεν μπορώ άλλο, πάω να φορέσω το μαγιό μου.
Καλοκαίρι: Ωραία ιδέα ας φυσήξω (φυσάει δυνατά ζεστό άνεμο, λίβα) Τίποτα, τίποτα. Δεν γίνεται τίποτα να κρυώσει ο κόσμος ζεσταίνεται ακόμη περισσότερο, φεύγω πάω να βρω τον γέρο χειμώνα.





Χειμώνας: Τι έγινε λοιπόν; Διασκέδασες;
Καλοκαίρι: Αν διασκέδασα! Αντίθετα, έφερα τέτοια αναστάτωση στον κόσμο που ούτε ήθελαν να με βλέπουν.





Χειμώνας:Έχει δίκιο ο πατέρας ο χρόνος που μας έχει βάλει σ αυτήν την σειρά.

Ας βρούμε την ευτυχία σ αυτό που είμαστε και σ αυτά που έχουμε.





Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2014

Η Κυρά Καλή και οι τέσσερεις εποχές

Η κυρά Καλή και οι τέσσερις εποχές.





Πρόκειται  για την διασκευή του γνωστού λαϊκού παραμυθιού «Οι δώδεκα μήνες». (από το βιβλίο: Γ.Α. Μέγας, Ελληνικά Παραμύθια, A΄, Bιβλιοπωλείον της «Eστίας» I.Δ. Kολλάρου & Σιας A.E., 1994) 


Για την σκηνική οικονομία και για την διευκόλυνσή μας το παρουσιάζουμε με τις τέσσερις εποχές.
 


Οι χαρακτήρες είναι ίδιοι η Κυρά Καλή μια καλοσυνάτη κυρούλα που βλέπει το ποτήρι της ζωής μισογεμάτο, και η κυρά Κακή που είναι μια στρυφνή γριά που βλέπει το ποτήρι της ζωής μισοάδειο. ¨Όπως γίνετε σ όλα τα παραμύθια για την οικονομία της δράσης η ηρωίδα βρίσκετε στο βουνό και συναντά τις τέσσερις εποχές στον πύργο τους. 




Τα παιδιά συμμετέχουν στην ροή του έργου γιατί δραματοποιούν τα τραγούδια των εποχών ,χορεύουν και τραγουδούν. Ειδικά στην περίπτωση της Κυρά Κακής που σε κάποιο σχολείο την μετονόμασαν σε κυρά Ξινή και της έμεινε το παρατσούκλι, η συμμετοχή είναι πολύ δυναμική.


Μια ιδέα για την πραγματοποίηση του έργου στην σχολική τάξη είναι η εξής : Εμείς κρατάμε τους δύο βασικούς ρόλους ώστε να προωθείτε η ιστορία. Τα παιδιά χωρίζονται σε τέσσερις ομάδες και παρουσιάζουν τα ίδια τις εποχές με δραματοποίηση των τραγουδιών η ανάλογης μουσικής.
Μουσικά κομμάτια που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εκτός από τις τέσσερις εποχές του Βιβάλντι είναι κάποια απαλά κομμάτια για το φθινόπωρο, ήχους πουλιών για την άνοιξη και ένα χορευτικό κομμάτι για το καλοκαίρι.


Κατασκευή κούκλας:


Οι τέσσερις εποχές μπορούν να 

κατασκευαστούν από τα παιδιά από 

πιάτο πλαστικό και να 

διακοσμηθούν 


ανάλογα ή από ρόλο χαρτιού υγείας.





Τετάρτη 8 Ιανουαρίου 2014

Η έννοια του χρόνου στην προσχολική αγωγή

Η έννοια του χρόνου στην προσχολική αγωγή.
Ο χρόνος και ειδικότερα «ο προσωπικός χρόνος» μετριέται με ό,τι
καταφέρνουμε ν’ αντιληφθούμε, να αναγνωρίσουμε, να βιώσουμε.  Πρόκειται
για μια αλληλουχία στιγμών, πράξης ή απραξίας, ζωντάνιας ή σιωπής,
μουσικής ή παύσης, που οδηγούν στην ανάπτυξη του ατόμου, στην εξέλιξη
της προσωπικότητας του,  στη διαμόρφωση μιας προσωπικής πορείας.
Η ικανότητα ενός παιδιού να κατανοεί το χρόνο (ώρα, εναλλαγές κ.λπ.)
είναι από τις βασικότερες δεξιότητες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της αντίληψης και σχετίζονται με τη μαθησιακή εξέλιξη, στα πρώτα σχολικά χρόνια.
 Πώς εξηγείται αυτό;
 Η αντίληψη του χρόνου, συνδέεται άμεσα με τον τομέα των μαθηματικών και γενικότερα, με την οργάνωση της σκέψης.
 Στην αρχή του νέου χρόνου πραγματοποιούμε διάφορες εξειδικευμένες δραστηριότητες στα πλαίσια μαθηματικών ή άλλων δραστηριοτήτων για την συγκεκριμένη έννοια βασισμένοι στην αρχή της επικαιρότητας.
Καθ όλη την διάρκεια του σχολικού έτους βρίσκουμε άπειρες ευκαιρίες να δομήσουμε στην νόηση του παιδιού την έννοια του χρόνου. Μα τούτη την χρονική στιγμή την θεωρούμε πιο κατάλληλη γιατί υπάρχει πολύ υλικό τόσο στις ελεύθερες ανακοινώσεις των παιδιών όσο και στην καθημερινότητα. Αλλάζουμε την ετικέτα του χρόνου του μήνα.
Υπάρχουν πολλές και ποικίλες δραστηριότητες πέραν των μαθηματικών που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά σ αυτή την έννοια.
Παράδειγμα:
  Μαγειρεύουμε
 Βάλτε εξαρχής όλα τα υλικά επάνω στον πάγκο/τραπέζι και προχωρήστε βήμα-βήμα. Όταν τελειώσετε ζητήστε του να περιγράψει όλη τη διαδικασία. Εξασκήστε το στο να χρησιμοποιεί τις έννοιες που θέλετε να αντιληφθεί.
Αν χρειαστεί, βγάλτε  φωτογραφίες από τα βασικά βήματα του μαγειρέματος για να τις βλέπει και να θυμάται τη σειρά των γεγονότων. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε και μέσα από άλλες δραστηριότητες π.χ. εκδρομή, παιχνίδι στην παιδική χαρά, το φτιάξιμο ενός κάστρου στην άμμο κ.ά.

Όλα αυτά θα μας οδηγήσουν ώστε το παιδί να αποκτήσει τις εξής δεξιότητες:


α. ικανότητα να κατανοεί λέξεις που συνήθως χρησιμοποιούν οι μεγάλοι, για να καθορίσουν το χρόνο.
β. Η γνώση των διάφορων χρονικών διαστη­μάτων (μέρα, μήνας, έτος κλπ.).



Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Η χρήση της κούκλας.

         Υπάρχουν πολλοί τρόποι να εισάγουμε ένα θέμα στην σχολική τάξη. Ένας από τους καλύτερους είναι: μια κούκλα. Κατά την διάρκ...