Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2017

η κυρά Σαρακοστή

Σπουδαίος είναι ο ρόλος του σχολικού περιβάλλοντος και της εκπαιδευτικής διαδικασίας στην επαφή του παιδιού με την λαϊκή παράδοση.
Ένας τρόπος, για να μυήσουμε τα παιδιά στην γοητεία του παρελθόντος, είναι η παρουσίαση διαφόρων εθίμων και συνηθειών που παρατηρούνται πανελλαδικά  ή σε ορισμένες περιοχές μόνο. Οι συνήθειες αυτές εκφράζουν τόσο την πολιτισμική θέση του ντόπιου πληθυσμού, όσο και τη σύνδεσή του με παλαιότερους που πέρασαν από εκείνη την περιοχή.
Ένα έθιμο που συναντάμε σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας, κυρίως όμως στην Χίο, είναι η κυρά Σαρακοστή.

Για να φέρουμε σε επαφή τα παιδιά του νηπιαγωγείου και όχι μόνο, με την παράδοσή μας μπορούμε με την βοήθεια της κούκλας , να ζωντανέψουμε αυτό το έθιμο και στην σχολική τάξη. 
Η κούκλα σαν μέσο, θα μας βοηθήσει να δραματοποιήσουμε την παρουσίαση της σαρακοστής και να περιγράψουμε τα έθιμα με έναν ζωντανό και γλαφυρό τρόπο ώστε να προκαλέσει  ενδιαφέρον  στα παιδιά .

Η μικρή Σαρακοστή


Η Κυρά Σαρακοστή μας μπορεί να είναι  γαντόκουκλα. Το χέρι μας μπορεί να την κινήσει μπαίνοντας στο πίσω της μέρος. Τα επτά της πόδια βρίσκονται μπροστά της κι εμείς κάθε Παρασκευή αφαιρούμε ένα, αφού είναι συνδεδεμένα με βέλκρο.















Η Κυρά Σαρακοστή μπορεί να μας φέρει τα φαγητά της αλλά και τις γιορτές της, ώστε να μας οδηγήσει στο Πάσχα.


Η μεγάλη Κυρά Σαρακοστή

Είναι μια κούκλα μαρότ που στηρίζεται σε έναν ξύλινο άξονα. Εμείς κρατούμε  απαλά την κούκλα από τον αυχένα της και την κινούμε δεξιά και αριστερά. Αν η κούκλα χρειάζεται να σηκωθεί ψηλά πίσω από ένα παραβάν, τότε την κρατούμε από το ξύλο και την σηκώνουμε ψηλά. Τα επτά της πόδια είναι στην ποδιά της.

Η κούκλα αυτή εκτός από την αρχική της χρήση είναι χρήσιμο εργαλείο για την λαϊκή παράδοση και την αφήγηση γεγονότων του 1821.
Μπορείτε να τις βρείτε σε δύο μεγέθη σε μικρό που έχει ύψος 60 εκατοστά. Η κούκλα είναι γαντόκουκλα και κινείται με το χέρι . Η κίνησή της είναι απλή ώστε και τα παιδιά να μπορούν να το κάνουν εύκολα.

Και μεγάλη . Πρόκειται για μια κούκλα μαρότ με ξύλινο άξονα, ύψους 90 εκατοστών. τα χρώματα και τα σχέδια ποικίλουν, διότι πρόκειται για μια χειροποίητη δημιουργία. Το πατρόν και το σχέδιο είναι ακριβώς το ίδιο σε όλες τις κούκλες. Η διαφορά κάθε κούκλας από την άλλη καθιστά την κάθε δημιουργία μοναδική.
Τιμώνται 18 ευρώ η μικρή και 28 ευρώ η μεγάλη.



Δώρο τα μεταφορικά μέχρι 10 Μαρτίου!

Μόνο για την Κύπρο προσφορά μια μικρή γαντόκουκλα των 10 ευρώ. ( τα μεταφορικά επιβαρύνουν  τον πελάτη)




Μπορείτε να πραγματοποιήσετε τις παραγγελίες σας με δύο τρόπους 
τηλεφωνικά στο 2231045006
ή με email στο kouklotheatrolamias@gmail.com.

Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017

ο δικός μου Αρλεκίνο

Κύρια Βερενίκη: Σήμερα παιδιά θα φτιάξουμε τον δικό μας Αρλεκίνο.

Παιδιά: Ναιι!
Νικόλας: Πως όμως κυρία;
Κυρία Βερενίκη: Υπάρχουν πολλοί τρόποι θα σας δείξω και ο καθένας θα διαλέξει αυτόν που του αρέσει.
Μάρα: Εμένα μου αρέσει να ζωγραφίζω
Κυρία Βερενίκη: Ωραία θα φτιάξει λοιπόν αυτόν που μπορείς να τον δημιουργήσεις χρησιμοποιώντας μόνο την παλάμη του χεριού σου και πολλά χρώματα.

Η κυρία Βερενίκη έφερε ένα μεγάλο χαρτόνι
πιατάκια με δακτυλομπογιές
Τα παιδιά έβαφαν την παλάμη τους και την τοποθετούσαν στο σχέδιο του Αρλεκίνο στο μεγάλο χαρτόνι.
Μόλις τελείωσε και στέγνωσε τον κρέμασαν στον τοίχο!





Πηνελόπη: Θέλω να φτιάξω τον Αρλεκίνο μου με κουρελάκια όπως η μαμά του στην ιστορία. 
Κυρία Βερενίκη: εδώ υπάρχουν πολλά κουρελάκια από τα υφάσματα που έχετε φέρει όλον τον χρόνο. Μπορείτε να διαλέξετε τα χρώματα που σας αρέσουν και να τον ντύσετε.





Μάρκος: Κι εγώ που θέλω να τον κάνω σαν μαριονέτα; Να κουνάει τα χέρια και τα πόδια του;
Κυρία Βερενίκη: και βέβαια μπορείς Μάρκο. Υπάρχουν δύο τρόποι.






















Νικόλας: Εγώ θέλω να φτιάξω ένα κουστούμι και να το φορέσω στην γιορτή.

Κυρία Βερενίκη: και βέβαια μπορείς να το κάνεις. Δες πως το έφτιαξαν τα παιδιά ενός άλλου νηπιαγωγείου.


Φιλιώ: Θα ήταν ωραία ιδέα να στολίσουμε την πόρτα του σχολείου μας με έναν Αρλεκίνο;




Κωνσταντίνος: Μπορούμε κυρία το είδα και στην τάξη του αδερφού μου στο δημοτικό.
Κυρία Βερενίκη:ελάτε παιδιά τότε να το κατασκευάσουμε.




************************************************************

Αν θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας μια κατασκευή που δημιουργήσετε στο σχολείο σας, μην διστάσετε να μας το κοινοποιήσετε, με ένα σχόλιο. Μεγάλη μας χαρά, να φιλοξενήσουμε και το δικό σας σχολείο στο blog μας.

Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2017

Αρλεκίνο

Ο δικός μας Αρλεκίνος.





Τα παιδιά είναι έτοιμα να γιορτάσουν την αποκριά! Στο σχολείο τους κάθε χρόνο γίνεται ένας διαγωνισμός για την καλύτερη στολή. Όλα τα παιδιά θέλουν να λάβουν μέρος, σ αυτό τον διαγωνισμό και να κερδίσουν το μεγάλο δώρο.


Ποιο θα είναι φέτος το δώρο; Η Ρόζα μας το λέει
Ρόζα: Καλημέρα φίλοι μου, καλώς ήρθατε στον μεγάλο μας αποκριάτικο χορό. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος οργανώσαμε, με μεγάλο κέφι τον χορό του σχολείου μας. Κάθε παιδί θα έρθει μασκαρεμένο και θα λάβει μέρος στον διαγωνισμό.
Παιδιά: Το βραβείο; Πιο είναι το βραβείο;
Ρόζα: Μια πισίνα γεμάτη….
Παιδιά: Νερό;
Ρόζα: Σοκολατάκια!
Παιδιά: Ουάουυυ τέλειο! Παιδιά, πάμε να φορέσουμε τα καρναβαλικά μας κοστούμια!



Αρλεκίνος: Όμορφη γιορτή η αποκριά! Κέφι γέλιο χορός χαρά. Φέτος, παιδιά, θα ντυθώ εξωγήινος. Η γιαγιά μου έχει μερικές παλιές κατσαρόλες, θα τις πάρω και θα βάλω γύρω γύρω τα φωτάκια από το χριστουγεννιάτικο δέντρο, θα είμαι πολύ φωτεινός!

Μυρτώ: Τι θα ντυθείς φέτος Αρλεκίνε;
Αρλεκίνος: Εξωγήινος!
Μυρτώ: Μα δεν την είδα αυτή την στολή στο μαγαζί.
Αρλεκίνος: Αυτή η στολή δεν υπάρχει, θα την φτιάξω μόνος μου.
Μυρτώ: Μμμ, δεν θα είναι καθόλου καλή. Άμα δεν την αγοράσεις, η στολή δεν είναι ωραία.
Αρλεκίνος: Η μαμά μου, δεν  έχει χρήματα, για να αγοράσουμε αποκριάτικη στολή.
Μυρτώ: Τότε, δεν θα έρθεις καθόλου στο πάρτι.
Αρλεκίνος: Μυρτώ , οι απόκριες δεν είναι η στολή, είναι το κέφι το τραγούδι και η χαρά.
Μυρτώ: Μα είναι και ο διαγωνισμός.

Αρλεκίνος: Εγώ δεν θέλω να πάρω μέρος στον διαγωνισμό, εγώ θέλω να έρθω στο σχολείο και να περάσω όμορφα με εσάς, τους φίλους μου.
Μυρτώ: Με την στολή που έχεις καλύτερα να μην πατήσεις στο σχολείο. Όλα τα παιδιά θα σε κοροϊδεύουν.
- Παιδιά ο Αρλεκίνο θα φορέσει κατσαρόλες! Θα γίνει Αρλεκινάκι, κατσαρολάκι.
Παιδιά: Κατσαρολάκι, Αρλεκινάκι είσαι ένα χαζαμαράκι! Χαχαχαχα
Αρλεκίνος: Σταματήστε αυτό που κάνετε, δεν μου αρέσει καθόλου. Θέλω να έρθω στην γιορτή, για το χορό και το τραγούδι.
Παιδιά: Αρλεκινάκι κατσαρολάκι
Αρλεκίνος: Σταματήστε, με κάνετε πολύ λυπημένο. Δεν θα έρθω, θα κάτσω σπίτι και θα ακούω από μακριά τα τραγούδια σας.


Τα παιδιά έφυγαν. Ο μικρός Αρλεκίνος καθόταν στην γωνιά προσπαθώντας  να κρύψει τα δάκρυά του.
Εκείνη την στιγμή τον πλημμύρισε ένα μυστικό φως. Γύρισε και αντίκρισε μια όμορφη κοπέλα με μάσκα στο πρόσωπο.

Νεράιδα της Αποκριάς: Τι κάνεις εδώ, μόνος σου, μικρούλη;
Αρλεκίνος: Τίποτα, ακούω από μακριά τα αποκριάτικα τραγούδια.
Νεράιδα της Αποκριάς : Δεν θα ήθελες κι εσύ να ήσουν ανάμεσα σε αυτά τα παιδιά;
Αρλεκίνος: Ναι πάρα πολύ!
Νεράιδα της Αποκριάς: Γιατί δεν πηγαίνεις τότε στο πάρτι;
Αρλεκίνος: Δεν έχω στολή και τα παιδιά με κοροϊδεύουν.
 Νεράιδα της Αποκριάς: Μα τότε θα σου χαρίσω εγώ μια στολή, μια στολή φτιαγμένη μόνο για σένα.
Αρλεκίνος: Υπάρχει τέτοια στολή;
 Νεράιδα της Αποκριάς: Νάτη!
Η νεράιδα άγγιξε τον Αρλεκίνο με το ραβδί της. Αμέσως μια πολύχρωμη στολή έντυσε το παιδί.

Αρλεκίνος: Ωωωω! Είναι τόσο όμορφη! Με πολλά χρώματα ! Με καπέλο και μάσκα! Σε ευχαριστώ νεράιδα της αποκριάς!
Νεράιδα της Αποκριάς : Και μην ξεχνάς: όλα τα παιδιά είτε είναι πλούσια, είτε φτωχά,έχουν δικαίωμα στην χαρά.


Η νεράιδα εξαφανίστηκε και ο Αρλεκίνος έτρεχε στο αποκριάτικο πάρτι.
Τι χαρά έκανε! Χόρευε τραγουδούσε και γελούσε. Κανένα από τα παιδιά δεν είχε καταλάβει, ποιος ήταν ο μασκαράς με την πανέμορφη στολή.
Διευθυντής: Κυρίες και κύριοι αγαπητά μας παιδιά, έφτασε η ώρα που όλοι περιμένατε.
Παιδιά: Βραβείο, βραβείο!
Διευθυντής: Ησυχάστε, ησυχάστε καλά μου παιδιά η κριτική επιτροπή των γονιών και των δασκάλων, έχει επιλέξει τον νικητή. Εσείς όμως θα αποφασίσετε, ανάμεσα στους τρεις που θα παρουσιαστούν.



Διευθυντής: Πρώτη η Φρόζεν…
Η κοπέλα έκανε μια χορευτική φιγούρα και στάθηκε μπροστά στο κοινό που την χειροκρότησε.



Διευθυντής: Δεύτερος ο πειρατής


Ο μικρός πειρατής έκανε δύο τούμπες και στάθηκε μπροστά στα παιδιά. Τα αγόρια άρχισαν τα σφυρίγματα και υποστήριζαν τον φίλο τους.





Διευθυντής: Τρίτος ο… πως σε λένε παιδί μου;
Αρλεκίνος: Αρλεκίνο.


Διευθυντής: Ο Αρλεκίνος.
Για μια στιγμή κανένας δεν μίλησε, όλοι κοιτούσαν παραξενεμένοι την στολή, τα χρώματα, δεν είχαν ξαναδεί ποτέ τους κάτι τέτοιο. Μετά το πρώτο ξάφνιασμα άρχισαν να φωνάζουν ρυθμικά: Αρλεκίνο, Αρλεκίνο.
Διευθυντής: Όπως καταλάβατε παιδιά μου νικητής είναι….
Παιδιά: Ο Αρλεκίνο!
Αρλεκίνο: Σας ευχαριστώ όλους! Και μην ξεχνάτε: Όλα τα παιδιά  είτε είναι πλούσια είτε είναι φτωχά, έχουν δικαίωμα στην χαρά.



*********************************************************************************
Πείτε μας την γνώμη σας αφήνοντας το σχόλιό σας στην ανάρτησή μας. 
Θα μας βοηθούσε πολύ για το έργο μας. 
Σας ευχαριστούμε 









Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου 2017

Μάσκες από χαρτοσακούλες

Κυρία Βερενίκη: Καλή αποκριά παιδιά!
 Ελάτε να φτιάξουμε τις μάσκες μας να οργανώσουμε τον χορό μας.

Τα παιδιά άρχισαν να κατασκευάζουν μάσκες με πολύ κέφι.
Έφτιαξαν μάσκες από χαρτοσακούλες.

Ζωγράφισαν σε ένα χαρτί τα χαρακτηριστικά και στην συνέχεια τα έκοψαν και τα κόλλησαν πάνω στην χαρτοσακούλα έτοιμη η μάσκα.
Αλλά έκοψαν χρωματιστά χαρτάκια και έφτιαξαν την μάσκα τους
Έφτιαξαν κλόουν



Έφτιαξαν  ζωάκια.

























Εσείς ; τι μάσκες μπορείτε να φτιάξετε από χαρτοσακούλες;


Στο τέλος τραγούδησαν όλοι μαζί το τραγούδι
Γιατί ήρθε πάλι ναιιιι!
Το καρναβάλι ναιιι!
Γιορτή μεγάλη ναιιι

Ολε!!!

Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2017

Οι πέτρες που μιλάνε.

Καπετάνιος πειρατής:
Ελάτε κοντά μου έχω να σας πω ένα μυστικό. Στα ταξίδια μου έβρισκα πολλούς θησαυρούς, μα τον πιο σπουδαίο τον έχω κρυμμένο μέσα στο σεντούκι μου. Σήμερα που θα φύγω από την στεριά θέλω να σας τον αφήσω,  να τον έχετε και να είστε πλούσιοι. Να θυμάστε πλούσιος δεν είναι αυτός που έχει χρυσό και χρήματα, αλλά αυτός που έχει νου και γνώση.

Ο καπετάνιος πειρατής έδωσε τότε στα παιδιά ένα σακουλάκι βαρύ.
Κυρία Βερενίκη: Aς δούμε τον θησαυρό του καπετάνιου.
Άνοιξε το σακουλάκι και από μέσα βγήκαν πέτρες, που πάνω τους είχαν μια ζωγραφιά.
Κι ένα σημείωμα.

Πέτρες που μιλάνε
Πέτρες θαυμαστές
Πες τε την ιστορία
Μην στέκεστε βουβές.

Μια, μια θα έρθει
Και θα πει
Θαυμάσιες ιστορίες
Χωρίς να βιαστεί.

Ταξίδι σε μεγάλους ωκεανούς.
Ταξίδι μέσα στο δάσος,
Σ άλλους κόσμους παράξενους.
Έτοιμοι; Ξεκινάμε.

Βάλε τις πέτρες στην σειρά και πες την ιστορία ακολουθώντας την σειρά των εικόνων.

Πέτρος: Μπορούμε να φτιάξουμε την δική μας  ιστορία, έτσι δεν είναι κυρία;
Κυρία Βερενίκη: Μα και βέβαια μπορούμε,  θα φτιάξουμε χιλιάδες ιστορίες
Πηνελόπη: Δηλαδή θα γράψουμε και βιβλίο;
Κυρία Βερενίκη: Αν ζωγραφίσετε τις ιστορίες σας κι αν τις γράψουμε, τότε θα φτιάξουμε και το βιβλίο μας!
Νικόλας: Γιούπι! Τώρα κατάλαβα που έλεγε ο καπετάνιος Πειρατής ότι θα γίνουμε πλούσιοι!
Κυρία Βερενίκη: Ακριβώς Νικόλα ή γνώση και η φαντασία είναι ο μεγαλύτερος θησαυρός.
Έτοιμοι λοιπόν για την ιστορία μας;
Θα σας πω πρώτα μία εγώ και μετά είναι η σειρά σας.
Η κυρία Βερενίκη τους είπε την ιστορία βγάζοντας τις πέτρες μέσα από το σακουλάκι.

Τα παιδιά άλλαξαν την σειρά και δημιούργησαν μια άλλη ιστορία.
Μάρα: Να μην φτιάξουμε κι εμείς δικές μας πέτρες;
Κυρία Βερενίκη: Μα και βέβαια μπορούμε. Θα βρούμε πέτρες από την παραλία ή από ένα κατάστημα που πουλάει αυτά τα υλικά κι έτσι μπορούμε να φτιάξουμε τις δικές μας πέτρες.
Τα παιδιά είχαν ενθουσιαστεί έφτιαξαν ζωγραφιές στις πέτρες που πήραν από την μάντρα των οικοδομικών υλικών του κυρ Μιχάλη και έφτιαξαν δύο ιστορίες. Τις έγραψαν με την βοήθεια της κυρίας Βερενίκης στο χαρτί και τις εικονογράφησαν. Όταν το βιβλίο τους ήταν έτοιμο ήταν πολύ περήφανα.

Πώς αλλιώς μπορούμε να παίξουμε με τις πέτρες

Τρόποι κατασκευής

Με την ζωγραφική




Με το κολάζ




Δραστηριότητες

Οι πέτρες είναι ένα υλικό που πρέπει να έχει μια ιδιαίτερη προσοχή ώστε να αποφύγουμε τραυματισμούς των παιδιών ή άλλες ανεπιθύμητες ενέργειες. Για αυτό η ώρα της πρώτης  παρουσίασης έχει μεγάλη σημασία, αλλά και κάθε φορά θα πρέπει να γίνεται σαν ιεροτελεστία και να μην παίζουμε τις πέτρες σε οποιοδήποτε χώρο.

Πάντοτε πρέπει να φυλάσσονται στο σακουλάκι τους σε μια ειδική θέση.
τρόποι παιχνιδιού.
    1.  Τις βάζουμε σε μια ωραία σακούλα.
    2. Τις κουνάμε
    3.  Τις ανασύρουμε με τον δικό μας τρόπο λέγοντας: Μια φορά κι έναν καιρό
    4.  Όταν ξεκινήσουμε την ιστορία μας βγάζουμε μια πέτρα από την τσάντα και την βάζουμε στο τραπέζι.
     5.  Βάζουμε και πρόσωπα στην ιστορία.
     6.  Μπορούν και τα παιδιά να παρεμβάλουν μια  δική τους πέτρα ώστε να υπάρξουν ανατροπές στην ιστορία μας.




Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2017

Μπαμπά...άντε γειά

Δραματοποιημένη η παραβολή του ασώτου. 









Δείτε εδώ τις δραστηριότητες που μπορείτε να πραγματοποιήσετε μαζί με τα παιδιά.

  • αφηγούμαστε την ιστορία
  • συζητάμε με τα παιδιά για τις αντιδράσεις των ηρώων τους φέρνουμε στην δική μας ζωή.
  • εμείς πως θα φερόμασταν αν είμασταν : ο μικρός γιος- ο μεγάλος αδερφός - ο πατέρας.






εδώ θα βρείτε κατασκευές με θέμα την οικογένεια

εδώ θα βρείτε φύλλα εργασίας για την οικογένεια 

εδώ θα βρείτε ένα ενδιαφέρον άρθρο για τις σχέσεις των αδερφών 

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Η χρήση της κούκλας.

         Υπάρχουν πολλοί τρόποι να εισάγουμε ένα θέμα στην σχολική τάξη. Ένας από τους καλύτερους είναι: μια κούκλα. Κατά την διάρκ...